Handgeschakelde auto of een automaat? Lees hier de voor- en nadelen

24 augustus 2021

De een gaat liever voor een handgeschakelde auto, terwijl de ander toch echt de voorkeur heeft voor een automaat. In Nederland kiezen de meeste autorijders voor een handgeschakelde auto, alhoewel ze in Amerika en Japan de handgeschakelde auto al lijken te zijn vergeten. Twijfel jij ook voor welke auto jij moet kiezen? Hieronder lees je de voor- en nadelen van een handgeschakelde auto en een automaat.

Handgeschakelde auto

Voordelen

Veel mensen vinden dat ze ‘echt’ aan het rijden zijn wanneer ze een auto besturen die ze zelf moeten bedienen. Vooral voor de sportieve autobestuurders is een handgeschakelde auto een pre, omdat zij graag de controle willen houden over de auto. Je kunt simpelweg wat langer optrekken, sneller wegrijden bij een verkeerslicht en hebt meer vermogen als je een vrachtwagen wil inhalen op de snelweg. Bij een automaat zal dit net een stukje lastiger gaan.

Nadelen

In de file staan met een handgeschakelde auto is geen pretje. We zijn geneigd om constant onze voet op de koppeling te houden, terwijl dat eigenlijk heel slecht is voor de auto. Ditzelfde geldt als we voor het stoplicht staan te wachten totdat hij op groen springt. Wanneer we telkens de koppeling inhouden, is er constante wrijving tussen de koppeling en de transmissie. Hierdoor zullen beide onderdelen sneller slijten. Probeer er dus aan te denken om tijdens het wachten jouw auto in de vrij te zetten.

Automaat

Voordelen

Allereerst is het rijden in een automaat natuurlijk erg comfortabel. Je hebt jouw rechterhand en linkervoet vrij, waardoor je je beter kunt concentreren op het verkeer. Met andere woorden hoef je een stuk minder handelingen uit te voeren om hetzelfde te bereiken. Hierdoor zit je veel meer ontspannen achter het stuur en natuurlijk brengt dit een stukje veiligheid met zich mee.

Ook als je vaak in de file rijdt is een automaat heel relaxt, want je hoeft niet zo vaak te schakelen. Zo rijd je ook nog eens een stuk zuiniger dan wanneer je in een handgeschakelde auto rijdt. Dit zorgt weer voor een lagere CO2-uitstoot en een lagere bpm. Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.

Nadelen

Vroeger was een automaat nogal suf. Ze waren erg langzaam met optrekken en waren enorme brandstofsluipers. Gelukkig hebben we dat imago achterwege gelaten, maar alsnog brengt een automaat nadelen met zich mee. Zo is een automaat een stuk duurder in de aanschaf dan een handgeschakelde auto. Toch kan dit opwegen tegen het mindere verbruik van de auto.

Daarnaast kan het lastig zijn om over te stappen van een automaat naar een handgeschakelde auto. Als je rijles hebt gehad in een automaat mag je überhaupt niet eens in een handgeschakelde auto rijden. Het is dus aan te raden om rijles te nemen in een handgeschakelde auto, want de overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat is een stuk eenvoudiger dan andersom.

De gulden middenweg

Als je niet kunt kiezen tussen een automaat en een handgeschakelde auto, kun je kiezen voor een auto die een dubbele koppeling heft of een semi-automaat, zoals een Fiat 500. Zo kun je alsnog genieten van het comfort van een automaat, terwijl je nog steeds kunt schakelen als je bijvoorbeeld in een heuvelachtig gebied rijdt. Ideaal!