De komst van zero-emissiezones: dit moet je weten
25 november 2024
Vrachtwagens en bestelbussen: ze zijn onmisbaar. Vooral in het bedrijfsleven worden dit soort vervoermiddelen regelmatig ingezet. Denk maar aan de bezorger die een pakketje bij jou moet afleveren, of een vrachtwagen die een lading moet vervoeren naar een sorteercentrum.
Maar hoe meer van dit soort vervoermiddelen rondrijden, hoe meer schadelijke stoffen de lucht worden ingeschoten. Dit is slecht voor het milieu én onze gezondheid. Daarom worden de zero-emissiezones binnenkort ingevoerd: dit zijn zones waar alleen nog maar vrachtwagens en bestelbussen toegestaan zijn die geen CO2 uitstoten. Meer over deze zogenoemde zero-emissiezones, leggen we van 123Lease voor je uit.
Zero-emissiezone: wat is dat?
Zoals de naam ‘zero-emissiezone’ misschien al doet vermoeden, gaat het om een gebied waar geen emissie wordt uitgestoten. Dus met andere woorden mogen er in deze zones bepaalde voertuigen niet meer komen die schadelijke stoffen uitstoten. Deze zones zijn voornamelijk de grote steden in Nederland: in totaal zijn er al tientallen gemeenten die hebben aangegeven een zero-emissiezone te willen worden.
Als we het hebben over deze zero-emissiezones, gaat het om vrachtwagens en bestelwagens. Deze zijn in deze zones alleen nog maar welkom als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten, zijn bijvoorbeeld voertuigen die elektrisch rijden of die op waterstof rijden. Met de komst van de zero-emissiezones wordt gehoopt dat de CO2-uitstoot minder wordt, maar ook dat de luchtkwaliteit in de stad beter wordt.
Wanneer wordt de zero-emissiezone ingevoerd?
Per 1 januari 2025 worden de zero-emissiezones ingevoerd. Gemeenten konden zelf kiezen of ze een uitstootvrije zone werden of niet. Zo zijn er al veel gemeenten die wél bekend hebben gemaakt een zero-emissiezone te worden. In totaal hebben al tientallen gemeenten aangegeven dat ze een zero-emissiezone willen worden. Toch is de ingangsdatum per gemeente verschillend. De ene gemeente gaat op 1 januari 2025 de boel al veranderen, terwijl de andere gemeente dit pas een paar jaar later doet. Zo worden onder andere Amsterdam, Deventer, Zwolle, Utrecht, Amersfoort, Delft, Leiden en Assen een zero-emissiezone per 1 januari 2025.
Overgangsregels
De komst van de zero-emissiezone per 1 januari 2025 komt misschien sneller dan gedacht. Daarom werden er overgangsregels opgesteld, waarbij het je iets makkelijker wordt gemaakt om deze zones binnen te komen. Zo moet je kijken naar de Euroklasse van jouw voertuig.
Bestelwagens | Toegang zero-emissiezones |
Euroklasse 4 of lager | Geen toegang |
Euroklasse 5 | Tot 1 januari 2027 |
Euroklasse 6 | Tot 1 januari 2028 |
Voertuigen 40 jaar ouder of rolstoeltoegankelijke voertuigen | Tot 1 januari 2030 |
Vrachtwagens | Toegang zero-emissiezones |
Bakwagens Euroklasse 6 (maximaal 5 jaar oud op 1 januari 2025) | Tot 1 januari 2030 |
Opleggertrekkers Euroklasse 6 (maximaal 8 jaar oud op 1 januari 2025) | Tot 1 januari 2030 |
Voertuigen 40 jaar of ouder | Vrijgesteld |
Milieuzones
De zero-emissiezone is geen nieuwe regel die om de hoek komt kijken als het gaat om het tegenhouden van brandstofauto’s. Zo heb je bijvoorbeeld ook al de milieuzones in de grote steden. In deze milieuzones zijn personenauto’s niet toegestaan die een bepaalde hoeveelheid schadelijke stoffen uitstoten. Het gaat daarbij om dieselauto’s die een emissieklasse van 0 tot en met 4 hebben: deze mogen de milieuzones niet meer in. De milieuzones zijn al ingevoerd in de steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem.
Daarnaast bestaat er ook al een milieuzone waar vrachtwagens en bussen niet meer mogen komen die op diesel rijden. In totaal zijn er al vijftien steden in Nederland die een milieuzone hebben als het gaat om dieselvrachtwagens en -bussen.
Deze milieuzones kunnen dus worden uitgebreid naar een zero-emissiezone, waarbij dit soort voertuigen helemaal niet meer welkom zijn die schadelijke stoffen uitstoten. Zo wordt het steeds meer beperkt om in jouw 'reguliere' vrachtwagen of bestelwagen te reizen naar een grote stad.
Overstappen naar elektrisch rijden: tips
Met de komst van de zero-emissiezones in de toekomst, kan het een tip zijn om alvast na te denken hoe je dit gaat oplossen. Dit is vooral slim als je veel in de steden moet rijden die een zero-emissiezone worden. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om over te stappen naar een elektrische bedrijfswagen.
De overstap naar een elektrische bedrijfswagen kan bovendien zo gemaakt zijn. We geven je hieronder een aantal tips waar je rekening mee moet houden als je elektrisch gaat rijden.
Tip 1: Leasen
Een elektrische bestelwagen kan in de aanschaf duur zijn. Daarom kan leasen heel interessant zijn. In plaats van dat je te maken hebt met een aanschafprijs, heb je te maken met maandelijkse kosten. Hoe deze maandelijkse kosten zijn opgebouwd, verschilt wel per auto, contract en leasevorm.
Zo kun je bij 123Lease kiezen voor financial lease. Met financial lease hoef je de auto niet meer in te leveren bij ons als jouw contract is afgelopen. Je kunt het leasen van een auto vergelijken met een hypotheek voor een woning. Als het contract is afgelopen, is de auto volledig van jou. Ook de kosten wat betreft het onderhoud, de verzekering en de wegenbelasting moet jij betalen. Wel word je als ondernemer beloond met financial lease: je hebt namelijk recht op fiscale voordelen, zoals de teruggave van de btw. Wij willen je graag voorzien van advies welke auto het beste bij jou past. Bekijk hier ons actuele aanbod.
Daarnaast kunnen de kosten verschillen per auto en per contract. Vaak geldt: hoe korter het contract, hoe duurder de maandelijkse kosten. Ook is het goed om te weten dat je bij financial lease nog te maken kan hebben met een slottermijn. Dit is een bedrag dat je aan het einde van jouw contract nog moet betalen. Wij zullen duidelijk uitleggen hoe het leasecontract is opgebouwd en met welke kosten je te maken gaat hebben. Voor advies kun je altijd bij ons terecht!
Ook goed om te weten: vanaf 2025 verdwijnt de bpm-vrijstelling oftewel de grijskentekenregeling. Vanaf dat moment moet je ook voor jouw nieuwe bedrijfswagen bpm betalen, en dit wordt berekend op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot. Aangezien elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, hoef je hiervoor geen bpm te betalen. Nog een goede reden om te kiezen voor elektrisch, dus.
Tip 2: Rijden en laden
Als je de overstap maakt naar elektrisch rijden, is het wel even wennen ten opzichte van de brandstofauto. Een elektrische auto rijdt namelijk heel anders. Zo heb je vaak te maken met one pedal drive, waarbij je maar met een pedaal hoeft te remmen en gas te geven. Als je dan het pedaal loslaat, remt de auto af. Ook zul je moeten wennen aan de snelheid waarmee een elektrische auto optrekt. Een elektrische auto heeft over het algemeen een hoge acceleratie. Bovendien hoef je ook niet meer te schakelen.
Ook is het slim om rekening te houden met de actieradius van de elektrische auto. De actieradius geeft aan hoe lang een auto kan rijden met een volle accu. Daarnaast moet je de auto opladen. Dit kan aan een openbare laadpaal, of een laadpaal bij huis. De kosten van het opladen aan de laadpalen aan de kant van de weg zijn over het algemeen duurder dan de laadpaal bij jou thuis. Dit heeft te maken met de prijs voor kWh die je op dat moment betaalt.