De ins en outs over bpm betalen

27 november 2024

Bij het leasen van een auto komen de nodige kosten om de hoek kijken. Zo moet je bijvoorbeeld ook belasting betalen over een voertuig dat wordt geregistreerd in Nederland. Dit wordt ook wel de bpm oftewel de belasting van personenauto’s en motorrijwielen genoemd. Toch hoef je niet altijd bpm te betalen, of gelden er een aantal regels wat betreft het betalen van de bpm. Hoe zit het eigenlijk? Wij van 123Lease hebben dit voor je uitgezocht.

Wat is bpm?

Als je een personenauto, een motor of een bestelauto laat registreren in Nederland, moet je hierover bpm betalen. Met andere woorden: als een voertuig een Nederlands kenteken krijgt. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je een auto gloednieuw koopt of een auto laat importeren uit het buitenland. Je moet in dit geval dus ook bpm betalen als het gaat om een buitenlandse occasion. Hoeveel bpm je moet betalen, ligt aan de CO2-uitstoot van de wagen of de netto-catalogusprijs. Ook hoef je geen bpm te betalen als het gaat om een tweedehandsauto die al in Nederland is geregistreerd. Let op: vanaf 2025 gaat er het een en ander veranderen wat betreft de bpm en wordt er vooral gekeken naar de uitstoot van de auto. Je betaalt één keer bpm.

Bpm betalen als ondernemer bij een bestelwagen

Als het gaat om het bpm betalen voor de ondernemer, is het een apart verhaal. Op het moment van schrijven, in november 2024, heb je als ondernemer nog recht op een bpm-vrijstelling. Deze vrijstelling wordt ook wel de grijskentekenregeling genoemd. Als ondernemer hoef je geen bpm te betalen bij de aanschaf van een nieuwe bestelwagen. Aan deze bpm-vrijstelling zitten overigens wel een aantal haken en ogen. Zo moet je onder andere de auto voor meer dan 10 procent zakelijk gebruiken en moet je een ondernemer zijn. Ook moet de bestelwagen volgens de juiste regels zijn ingericht. Dit is erg voordelig voor de ondernemer, aangezien je zo flink wat geld kan besparen.

Bpm-vrijstelling verdwijnt per 2025

Toch komt er binnenkort, helaas voor de ondernemer, een einde aan de bpm-vrijstelling: vanaf 1 januari 2025 wordt deze afgeschaft. De bpm-vrijstelling of de grijskentekenregeling verdwijnt. Dat betekent dat je vanaf dat moment wél bpm moet betalen over een nieuwe bestelwagen. Hoeveel bpm je moet betalen, is afhankelijk van hoeveel CO2 jouw wagen uitstoot. Je kunt dus nog tot aan het einde van 2024 profiteren van de btw-vrijstelling voor nieuwe bedrijfswagens.

Bpm-vrijstelling blijft bestaan voor elektrische bedrijfswagens

Als het om een elektrische bestelwagen gaat, hoef je geen bpm te betalen gezien de CO2-uitstoot. Dit is dan ook de reden dat de bpm voor bestelwagens wordt afgeschaft: de overheid wil stimuleren dat meer mensen kiezen voor een bestelwagen die weinig of geen schadelijke stoffen uitstoten

Bpm betalen bij overige voertuigen

Het kan natuurlijk zijn dat je geen bestelwagen gaat leasen. Hoe zit het dan met de bpm?

Wel: Bij aanschaf nieuwe auto of importauto

Zoals net al werd benoemd, moet je bpm betalen bij de aanschaf van een nieuwe auto of wanneer je een auto laat importeren. De auto moet immers op Nederlands kenteken worden gezet: in dat geval betaal je hierover belasting. Ook als je een nieuwe auto gaat leasen, betaal je hierover bpm. Het is wel goed om te weten dat wij van 123Lease opdraaien voor de bpm, aangezien dit al in jouw leasebedrag zit verwerkt: hier hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Als je een auto importeert, betaal je ‘rest-bpm’. Omdat het om een tweedehands auto gaat, hoef je niet het volledige bedrag aan bpm te betalen. Dit wordt daarom ook wel rest-bpm genoemd. Tot 2024 hoef je overigens geen bpm te betalen voor een elektrische auto. Hier komt vanaf 2025 wel verandering in: dan moet je wel eenmalig bpm betalen voor jouw stekkerwagen.

Niet: Tweedehands auto met Nederlands kenteken

Je hoeft zoals gezegd niet altijd bpm te betalen. Stel je voor: je koopt een tweedehands auto bij de dealer die al enige tijd in Nederland heeft rondgereden. In dit geval hoef je voor een tweedehands auto geen bpm te betalen. De eerste eigenaar heeft namelijk al bij de aanschaf bpm betaald. 

Bpm berekenen

Als je in de toekomst een auto gaat leasen bij 123Lease, is de kans aanwezig dat je hiervoor dus bpm moet betalen. Je wil vast weten hoe je de hoogte van de bpm kunt berekenen. Bij het berekenen van de bpm heb je een aantal gegevens nodig:

  1. CO2-uitstoot van de auto: hoe meer CO2-uitstoot, hoe meer je gaat betalen. Er wordt gekeken naar het aantal gram CO2 dat de auto uitstoot en in welke schijf de auto terechtkomt.
  2. Brandstof: diesel betaalt meer in verband met een dieseltoeslag
  3. Netto-catalogusprijs van de auto
  4. Bpm-tarieven

De bpm-tarieven kunnen per type wagen verschillen. Het is daarom goed om je te verdiepen in de bpm-tarieven voor jouw auto, zodat je de bpm kunt uitrekenen. 

Dit verandert er nog meer voor de weggebruiker

In het jaar 2025 verandert er een boel voor de weggebruiker. Niet alleen de verdwijning van de bpm-vrijstelling is noemenswaardig, maar er komt nog meer op ons pad. Vooral wat betreft het elektrisch rijden verandert er het een en ander.

SEBA

De SEBA-subsidie is een subsidie die vanuit de overheid wordt vrijgegeven voor de ondernemer. Deze subsidie is speciaal bedoeld om elektrisch rijden te stimuleren: je krijgt dan namelijk een bedrag als je als ondernemer kiest voor een elektrische bedrijfswagen. Helaas vervalt ook de SEBA-subsidie vanaf 2025, aangezien je ook al geen bpm meer hoeft te betalen voor elektrische wagens. 

Zero-emissiezone

Het is ook goed om te weten dat per 1 januari 2025 bepaalde gemeenten een zero-emissiezone worden. Een zero-emissiezone is een zone waar alleen nog maar vrachtwagens en bedrijfswagens welkom zijn die geen CO2 uitstoten. Wagens die geen CO2 uitstoten, zijn elektrische voertuigen of voertuigen die rijden op waterstof. Dat betekent dus dat alleen nog maar elektrische bedrijfswagens en vrachtwagens in deze zero-emissiezones mogen komen. 

Als je veel rijdt in een bedrijfswagen of een vrachtwagen en veel in de stad moet zijn, kan het dus slim zijn om te kiezen voor een elektrisch voertuig. Wel is het goed om te weten dat er een overgangsregeling is opgesteld, waarbij je nog niet per direct hoeft over te stappen naar een CO2-vrij-voertuig. In deze blog lees je alles over de komst van de zero-emissiezones, de overgangsregeling en wat er voor jou gaat veranderen. Wil je meer weten over de aankomende veranderingen? Neem dan gerust contact op met een van onze experts bij 123Lease.